Az önbecsülés nagyon mély és alapvető viszony önmagamhoz, az élethez, a másik emberhez, a világhoz.

 

De honnan is táplálkozik az önbecsülés, mi a jelentése, vagy a jelentősége?

 

  • Külső önbecsülés: kívülről kell megszerezni munka (cselekvés, teljesítés) és kapcsolataink világából. Egyénfüggő az, hogy mit tekintek az önbecsülésem külső forrásának, és mit nem. Az önbecsülésemet csak az érinti, amit én fontosnak tartok az önbecsülésem szempontjából. Tehát például, ha belenézek a tükörbe és azt látom nagy az orrom, és más látható testi torzulások is vannak rajtam, és ez engem különösebben nem zavar, akkor ez az önbecsülésembe nem játszik bele.
  • Belső önbecsülés: mindig elérhető forrás, adott.

 

4 típus létezik:

  1. Mit jelent, ha a pozitív külső és belső önbecsülés is megvan?
    Szabadon, önfeledten tud teljesíteni mer kockáztatni, belefogni új dolgokba. A nehézséget kihívásnak éli meg, ösztönzi valami, amiről úgy gondolja megfelel az adottságainak, képességeinek. Beleveti magát, és ha nehézség éri az még jobban ösztönzi. Kudarc esetén van hova nyúlni, a belső önbecsüléshez. Ő mindig pozitív spirálban van. Tudja élvezni az életet akkor is, ha nem tesz semmit, de egyébként mindig belső késztetése van arra, hogy kellene valamit csinálni. Jót, jól. Elsodorja a lendület, nem tud megállni, és szétnézni. Többször kellene megállnia.
  2. Mit jelent, ha az önbecsülési forrása kívül van, de nincs belül forrás?
    Kényszerteljesítők. Kénytelen állandóan belső űzöttséggel kívülről megerősíteni a saját önbecsülését. Belső késztetést érez, hogy muszáj állandóan teljesíteni, mert ez az önbecsülés forrása. A külső forráshoz a kapcsolata pozitív hiszen onnan táplálkozik, de egyben negatív is, mert félelem forrása. Ha ezt elveszti, mindent elveszít. Éppen ezért ő nem önfeledten cselekszik, hanem szorongással, aggodalommal. Az ilyen emberek állandóan felhúzott, érzékeny állapotban vannak, úgy érzik valami veszélyezteti őket. Fenyegetésnek él meg sok mindent. Az instabil önbecsülés sérülékeny, ha veszélybe kerül, az egyén azonnal védekezik és támad. A stresszre adott válaszai kirobbanóak. Bántó tud lenni, állandóan védekezik, kritizál, támad. Amikor eléri a teljesítményt, jól sikerül neki valami, csak ideig óráig van tőle jól. Hiszen az önbecsülésével éppen ellentétes, hogy jót gondoljon magáról. Vágyik a külső megerősítésre, de elhiszi-e amikor valami jó? Tudja e magára vonatkoztatni, hogy amit elért, az rendben van? Társkapcsolatokban is megjelenik ez a probléma. Csak addig van jól, amíg egy negatív dolog nem történik. Akkor újra fel kell építeni az önbecsülését.

Pozitívum: valódi teljesítményt tud felmutatni, javára van a világnak. Ő nincs jól, de sok jót tesz. Ha tud magára reflektálni, becsületes, erkölcsös is, akkor még rosszabbul van, mert akkor nem engedi meg magának, hogy bántson másokat.

  1. Mit jelent, ha van belső önbecsülés, de nincs külső?
    Életélvezők. Tudnak gyönyörködni az életben, és tudják mi az, hogy gyönyör. Nehézségük, hogy nagyon sok minden nem valósul meg általuk. Íróasztalban marad a tehetségük. Kapcsolataikban felszabadultabbak, önfeledt, mer kockáztatni. Akinek akár csak egy kis alacsony szinten is van belső önbecsülése, az sokkal tovább „megél” belőle, mint akinek nincs, és csak a külsőre támaszkodik.
  2. Mit jelent, ha se külső se belső önbecsülés nincs?
    Ők a nélkülözők. Kapcsolat, cselekvés, vagy teljesítmény irányok közül, ő a kapcsolati irányt fogja választani. Belőlük lesznek a társfüggők. Hiába teljesítene, attól nem lenne jól, maximum rövid ideig. Szorongások, aggodalmak közepette. Inkább a kapcsolatai révén próbál életerőhöz, életkedvhez hozzájutni.

Nehézsége, hogy természetes ösztönző erőt érez, hogy felülírja az eddigi élettapasztalatait, pótolja a hiányait (nem figyeltek rá eléggé, nem dicsérték meg, nem adtak megfelelő célokat), az elmaradt gyerekkori támogatásokat, ösztönzéseket. A kapcsolataiban próbálja ezeket bepótolni, megszerezni. Szeretetmohóság jellemzi, közben fél is a kapcsolatban, kapcsolatoktól. Alapvető szorongása, hogy a megerősödés helye számára fenyegető is, mert a kapcsolatban, ha nem kapja meg ezeket, akkor mi lesz vele? Muszáj a kapcsolat, de nem szabad benne. Fantáziája, hogy a párja ha nem szereti, vagy megcsalja, ő megszűnik (belepusztul).

A hiányzó belső önbecsülés külsővel nem tölthető be.

Rengeteg Hollywoodi színész akkor lesz alkoholista, szenvedélybeteg, pánikbeteg…, ha csak külső forrásból származik az önbecsülése. A külső forrású önbecsülés az átfolyik. A siker hatására kicsit jól van, picit megmarad az önbecsülés, aztán rövid idővel eltűnik. A belső azonban nem folyik át az emberen, hanem olyan, mint a földnek a vízkészlete. Ott van belül, bármikor hozzáférhető.

A külső önbecsülésből táplálkozó emberek, amikor elérnek valamit, jól csinálnak valamit, rosszabbul lesznek. Ugyanis ebben is hamar rosszat keresnek. Nem tudják elfogadni, hogy képesek valamit elérni, hogy ügyesnek mondhatják valamiben magukat, mert az ellentétes az önmagukról kialakított képpel. Ellentétben van azzal, ahogy magukat látják. Ha elhiszi, hogy valamiben tényleg jó, akkor az egész élete fenekestől felfordul. Elveszne az egyensúly. Nem meri vállalni a kockázatot, mert ha elhiszi át kell néznie az egész életét. Elveszti a stabilitását. Ez rettenetes feszültség, hogy ez most sikerült, azt gondolja itt valami nem stimmel. Egyszerűen ez nem fogadható be számára. Tehát van valaki, akinek nincsen belső önbecsülése, kényszercselekvéssel eléri, amit akar, és egyre betegebb lesz. Túl nagy stresszt jelent neki a siker. Az egyensúlyát kikezdi a siker, az eredmény, a megbecsülés, a dicséret.

 

Minden normális ember ragaszkodik az önmagáról alkotott képhez. Ha ezt valaki megpiszkálja, iszonyatos erővel védelmezni kezdjük azt. Mert önmagunk stabilitása múlik rajta. Egy negatív énképet is ugyanazzal a vehemenciával védelmezünk, mint egy pozitívat.

 

Ha az önbecsülésedet szeretnéd visszaszerezni, fejleszteni, megerősíteni, előszőr lépj az önismeret útjára.

Segítségedre lehet a Nézz szembe önmagaddal! önismereti könyvem, melyhez szakértői csapatom tagjával, Nagy Andrea coach-csal készítettünk egy önfejlesztő gyakorlatokat tartalmazó munkafüzetet is, 30 önismeret fejlesztő feladattal, és a coach tippjeivel.

 

önfejlesztő könyv és munkafüzet

 

Ha elakadsz, úgy érzed nem tudsz tovább haladni, segíthet a PersonalGuide® önismereti viselkedési tesztje, és a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoport is.

A viselkedési teszt személyre szabott 15 oldalnyi szöveges kiértékelése 48 órán belül megtörténik, és feltárulnak előtted viselkedésed rejtett automatizmusai. Mit kezdj ezekkel? A személyes cselekvési terv, amit a kiértékeléshez kapsz segítségedre lesz, hogy elindulhass az önismereti fejlődésed útján.

A facebook zárt csoportban olyan emberekkel beszélhetsz, akik szintén az önismeret útját járják. Nem kell magadban, egyedül megküzdened a problémáiddal, az elakadásaiddal. E közösség tagjaként bátran kérhetsz iránymutatást tőlem, és a csoport tagjaitól. Valódi támogatást kapsz.

Védett környezetet tudunk teremteni neked az önismeret mélyebb szakaszaiban is, amikor leveted a pácélod, és védtelenné válsz. Igénybe veheted szakembereink személyes segítő konzultációját, és ha szükséged van rá, a feldolgozás fázisain átsegítsenek. Tudnod kell, hogy a korai elakadások (lásd a gyermekkorba visszanyúló tudattalan berögződések) szükségessé teszik, hogy egyéni konzultáción, segítő szakemberrel folytasd az utad, mert annak feldolgozása nem megy egyedül.

A változás lehetséges. Jegyezd meg, hogy mindig van másik út!

– > Önbecsüléssel kapcsolatos további olvasnivalókat itt találsz!

Cikket írta: Halustyik Melinda

önfejlesztő könyv

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: