Az egészségesen magas önbecsülésben, ha a pozitív külső és belső önbecsülés is megvan, akkor az ember szabadon, önfeledten tud teljesíteni, mer kockáztatni, belefogni új dolgokba. A nehézséget kihívásnak éli meg, ösztönzi, amiről úgy gondolja, megfelel az adottságainak, képességeinek. Beleveti magát a feladatokba, ha nehézség éri, még ösztönzőbben hat rá. Kudarc esetén van hova nyúlnia, a belső önbecsüléshez. Ez az ember állandó pozitív spirálban van. Óriási becsvágy él benne, makacsul leküzdi az akadályokat, bátran vállal kockázatot, és képes mások meggyőzésére.

 Hát ez egy áldás. De vajon vannak árnyoldalak is?

 

A magas önbecsülés hátránya

 

Tudja élvezni az életet akkor is, ha nem tesz semmit, de mindig belső késztetése van, hogy kellene valamit csinálni. Jót, jól. Elsodorja a lendület, egyszerűen nem tud megállni, és egy kicsit szétnézni. Többször kellene megállni, megpihenni. Tudnia kell feltenni időnként magának egy fontos kérdést: – Meg kell ezt még csinálni, muszáj?, és pihenésre szólítani fel magát: – Ülj már le!.

Ilyen szétnézésre lett volna szüksége a magasra szökött önbecsülésű Coca Cola vezéreknek, amikor majdnem csődbe vitték a céget, mert nem hallották meg a vásárlóikat. A túlságosan magas önbecsülés csökkenti az éberséget, fontos információktól zárja el az embert. Pl. nem hallgat a tanácsokra.

A magas önbecsülésű ember a kudarcokat hajlamos rajta kívülállónak gondolni. A magas önbecsülés gyakran társul önfejűséggel.

Ha elveszítik kapcsolatukat a valósággal, az azért lehet, mert a körülöttük lévő hízelgők mindig azt mondják nekik, amit hallani akarnak. Ez bizony már veszélyes.

 

A látszólagos magas önbecsülés

A magas önbecsülés hátterében gyakran túlkompenzált, törékeny önbizalom lelhető fel, amelynek instabilitása veszély esetén azonnal megmutatkozik. Az ilyen – látszólag magas önbecsüléssel rendelkező – egyének magatartási döntéseit nemegyszer önigazolási tendenciák határozzák meg, aminek komoly ára van, hiszen nem autentikus, a valódi személyiség kiteljesedését szolgáló viselkedésre ösztönöz, hanem a törékeny identitás védelmére. A látszólag magas szintű önbecsülés éppen ezért nem mindig jár testi és lelki egészséggel, ha valójában törékeny, instabil önbecsülést takar, hiszen ilyen esetekben az önigazolási folyamatokra nagyon sok odafigyelés és energia megy el.

 

Láthatjuk, hogy a magas önbecsülésnek is 2 fajtája létezik:

 

  1. A stabil magas önbecsülés: Rá a külső környezet, és a normális életesemények nincsenek nagy hatással. Nem kell énképe védelmére sok időt fordítania, nem kezd önreklámozó kampányba. Ha ellent mondanak neki, racionálisan veszi azt tudomásul, nem válik feszültté, inkább próbálja meggyőzni a másikat.
  2. A labilis magas önbecsülés: Versenyhelyzetben, vagy elbizonytalanító körülmények között leblokkol. Az önbecsülése jelentősen változik a mindennapi élet különböző helyzeteiben. A kritikára, kudarcra érzelmi alapon, hevesen reagál, ingerültté válik, agresszív kritikával válaszol, vagy cinikus szellemeskedéssel. Elkezdi fényezni önmagát, reklámozza sikereit, kvalitásait. Kedvező fényben igyekszik magát feltüntetni.

 

Kutatások bizonyítják, hogy a reálistól pozitív irányba eltérő önértékelés vagy pozitív önbecsülés (realitás vesztés), még ha nem is illeszkedik éppen a helyzethez, a helyzet kezeléséhez, a helyzet megoldása szempontjából kedvező. A túl nagy realitásvesztés az már viszont baj. A negatív önbecsüléshez képest tehát jobb, ha egy kicsit „el vagyunk szállva” magunktól.

 

A magas belső önbecsülés jelei:

 

  1. Tudok célokat kitűzni
  2. Képes vagyok tartós, szoros érzelmi kapcsolatokra, meghittségre. Szabadon megélhetem, és kifejezhetem az érzéseimet, érzelmeimet a kapcsolataimat nem romboló módon.
  3. Pozitív életszemlélet
  4. Egészséges önérvényesítés. Nyugodt és szabad lehetek mások társaságában. Igényeim, szükségleteim elfogadása. Szabad, hogy legyenek. Szabad egy kérésre nemet mondanom, ha valamit nem szeretnék nem csinálom. Nem kell mindig a társaság középpontjában lennem, produkálnom magam, de nem kell elbújnom sem.
  5. Szabad nem logikusnak lennem. Megtenni valamit csak azért, mert jól esik. Nem kell, hogy értelme legyen. Szabad nem magyarázkodnom, nem érvelnem.
  6. Ismerem saját korlátjaimat, tudok saját hiányosságaimról, de ezek nem veszélyeztetik az önbecsülésemet. Nem kezdik ki.

 

A magas belső önbecsülés jeleit ki lehet egészíteni még alpontokkal is:

  1. Szabad tökéletlenül lennem.
  2. Szabad cselekednem magamért ahogyan tudok. Ha alacsony önbecsülésünk van sokszor nevetség tárgyává tesszük magunkat ezek miatt. A leggyakoribb stabilizáló cselekvés önmagunkért: – ha valaki szorong, ringatja magát. Nem össze tévesztendő a pót cselekvéssel.
  3. Szabad hibázni, szabad tévedni. Akkor felszabadító ez, ha valaki igyekvő. A trehány embert nem érdekli, hogy hibázik.
  4. Szabad tökéletlenek lenni.
  5. Szabad magamat meggondolni.
  6. Szabad valamihez nem érteni.
  7. Szabad kérdezni.
  8. Szabad valamit nem tudni.
  9. Szabad válságba jutni, szabad krízisbe bejutni.
  10. Szabad segítséget kérni.

 

Magas külső önbecsülés jellemzői:

 

  1. Képes vagyok a legjobbat kihozni magamból.
  2. Képes vagyok felelősséget vállalni.
  3. Kompetens vagyok, ügyes vagyok.
  4. Igényesség magammal és másokkal szemben.
  5. Képes vagyok befolyásolni az életem, a környezetem, tudok rájuk hatni.
  6. Képes vagyok hatékony lenni, teljesítményt elérni. Itt nem a sikerről vagy győzelemről van szó.

 

Az önbecsülés visszaszerzése, fejlesztése kapcsán az önismeret jelenti az első lépést. Az önismeret megszerzésében segítségedre lehet a Nézz szembe önmagaddal! önismereti könyvem, melyhez szakértői csapatom tagjával, Nagy Andrea coach-csal készítettünk egy önfejlesztő gyakorlatokat tartalmazó munkafüzetet is, 30 önismeret fejlesztő feladattal, és a coach tippjeivel.

 

önfejlesztő könyv és munkafüzet

 

Ha elakadsz, úgy érzed nem tudsz tovább haladni, segíthet a PersonalGuide® önismereti viselkedési tesztje, és a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoport is.

A viselkedési teszt személyre szabott 15 oldalnyi szöveges kiértékelése 48 órán belül megtörténik, és feltárulnak előtted viselkedésed rejtett automatizmusai. Mit kezdj ezekkel? A személyes cselekvési terv, amit a kiértékeléshez kapsz segítségedre lesz, hogy elindulhass az önismereti fejlődésed útján.

A facebook zárt csoportban olyan emberekkel beszélhetsz, akik szintén az önismeret útját járják. Nem kell magadban, egyedül megküzdened a problémáiddal, az elakadásaiddal. E közösség tagjaként bátran kérhetsz iránymutatást tőlem, és a csoport tagjaitól. Valódi támogatást kapsz.

Védett környezetet tudunk teremteni neked az önismeret mélyebb szakaszaiban is, amikor leveted a pácélod, és védtelenné válsz. Igénybe veheted szakembereink személyes segítő konzultációját, és ha szükséged van rá, a feldolgozás fázisain átsegítsenek. Tudnod kell, hogy a korai elakadások (lásd a gyermekkorba visszanyúló tudattalan berögződések) szükségessé teszik, hogy egyéni konzultáción, segítő szakemberrel folytasd az utad, mert annak feldolgozása nem megy egyedül.

A változás lehetséges. Jegyezd meg, hogy mindig van másik út!

– > Önbecsüléssel kapcsolatos további olvasnivalókat itt találsz!

Cikket írta: Halustyik Melinda

önfejlesztő könyv

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: