Én tehetek a legtöbbet érte. Stabil belső önbecsüléssel boldog, kiegyensúlyozott ember lehetek. Az önbecsülés egyfajta hozzáállás. Egy folyamat eredményeként jön létre. A múltbeli tapasztalatok, siker és kudarc, a környezetünk mind-mind befolyásolja, hogy milyen lesz az önértékelésünk.

 

Tudod, hogy a negatív a belső önbecsülés külsővel nem tölthető be? Törekedj önismeretre, és a stabil belső, bármikor hozzáférhető önbecsülés kialakítására!

 

Az önbecsüléshez szükséges az, hogy elismerjenek bennünket és szeressenek.

 

Ha érezzük, hogy szeretnek, szinte legyőzhetetlenek vagyunk. Ha viszont szeretetlenséget tapasztalunk, és azt, hogy nem vagyunk kívánatosak, akkor nyomorultnak, hitványnak, haszontalannak érezzük magunkat. Gyermekkorban a szülők szeretete és szerepe meghatározó. Később pedig sok múlik azon, milyen közösségbe kerülünk. Ezek a tapasztalások beépülnek a tudatalattinkba, és meghatározzák az önmagunkról alkotott képet, az önértékelésünket, önbizalmunkat, és az önbecsülésünket.

 

Önbecsülés – van, vagy nincs?

 

A helyes önbecsülés és önbizalom kialakítása a szocializáció része.  Ha az egyén a gyermekkori szocializáció során ahhoz szokik hozzá, hogy a sikerek és kudarcok nem véglegesek, és megtanulja helyes mértékben beépíteni ezeket a külső értékeléseket az énkoncepciójába, akkor önbecsülése viszonylag stabil lesz. Ez az önbecsülés lesz a belső önbecsülés, ami mindig kéznél van, és állandó.

Ilyen esetben az ember fia, vagy lánya megtalálja helyét az adott társadalomban, és nem érzi magát értéktelennek. Mer kockáztatni, új dolgokat kipróbálni.

 

Ellenkező esetben viszont állandóan elégedetlen lesz önmagával még sikerek esetében is, ami jelentősen lerontja az önmagáról alkotott képet. Külső forrásból próbálja felépíteni az önbecsülését, a kapcsolatai, a munka világából. Teljesítménnyel, valamilyen cselekvéssel próbálja az önbecsülését megszerezni. Ők lesznek a kényszerteljesítők.

 

Társas kapcsolataink alaptónusát is meghatározza az önmagunkkal való viszony. Könnyen beláthatjuk, hogy társas viszonyban csak akkor tudjuk önmagunkat adni, ha kellő önbizalommal és önbecsüléssel rendelkezünk, ha jóban vagyunk saját magunkkal. Az önbecsülés az énkoncepció egyik fontos eleme, amely társas helyzetben jelentősen befolyásolja az egyén önkifejezését, illetve társas alkalmazkodását.

 

Mit tehetek én, az önbecsülésem ügyében, ha azt a szocializáció ilyen mértékben meghatározta?

Mivel az önbecsülés egyfajta hozzáállás, így azon lehetséges változtatni!

 

Az önbecsülést mérő pszichológiai skálák hagyományosan az alacsony, illetve magas önbecsülés elkülönítésére alkalmasak. (Mi is hoztunk egy mini önbecsülés tesztet, egy másik cikkünkben megtalálod.)

Az önbecsülés alacsony, illetve magas volta a lelki egészség és számos pszichikai funkció szempontjából meghatározó.

Az alacsony önbecsülés szorongásra és depresszióra hajlamosít, interperszonális helyzetben pedig gyakran visszahúzódásra késztet.

A magas önbecsülés viszont gyakran együtt jár valamilyen káros szenvedély előfordulásával, kóros kockázatészleléssel (az irracionális optimizmus jelensége révén), agresszív és antiszociális megnyilvánulásokkal, azaz problémaviselkedéssel.

 

Látjuk ugye, hogy az önbecsülés egy dinamikus folyamat része? Hiszen az önértékelés állandóan változik attól függően, hogy az életkornak megfelelő életeseményeket az egyén hogyan építi be saját kognitív feldolgozási mechanizmusaiba.

Az alacsony önbecsülés nem folyamatos negatív önértékelést, énképet vagy önbizalmat jelent, hanem sokkal inkább önértékelési zavarokat, önkorlátozó gondolatokat, belső bizonytalanságot. A bizonytalan énkép kifejezhet egyfajta elégedetlenséget is. A magas önbecsülés sokszor hamis énképre épül, együtt járhat bizonyos képességek túlértékelésével, irreális megítélésével.

 

A társadalomba való beilleszkedéshez nem a magas szintű önbecsülés járul hozzá, hanem inkább az önbecsülésre törekvés folyamata. Fontos a megfelelő önismeret, és az igény a folyamatos személyiségfejlődésre. Meg kell tanulni az élet által elénk gördített eseményeket helyesen kezelni. Ezek ugyanis a belső fejlődést segítik elő, akár pozitív, akár negatív, akár sikert, akár kudarcot hozó eseményről van szó.

 

Az elérni kívánt eredmény, egyfajta relatív stabilitással rendelkező belső önbecsülés.

 

További cikkeink a témában:

-> Önbecsülés fogalma

-> Önbecsülés jelentése

-> Önbecsülés teszt

-> Alacsony önbecsülés

-> Önbecsülés visszaszerzése, fejlesztése, növelése

-> Magas önbecsülés

-> Az önbecsülés 3, illetve 6 alappillére

 

Segítségedre lehet az önbecsülésed helyreállításában, vagy fejlesztésében a Nézz szembe önmagaddal! önismereti könyvem, melyhez szakértői csapatom tagjával, Nagy Andrea coach-csal készítettünk egy önfejlesztő gyakorlatokat tartalmazó munkafüzetet is, 30 önismeret fejlesztő feladattal, és a coach tippjeivel.

 

önfejlesztő könyv és munkafüzet

 

Ha elakadsz, úgy érzed nem tudsz tovább haladni, segíthet a PersonalGuide® önismereti viselkedési tesztje, és a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoport is.

A viselkedési teszt személyre szabott 15 oldalnyi szöveges kiértékelése 48 órán belül megtörténik, és feltárulnak előtted viselkedésed rejtett automatizmusai. Mit kezdj ezekkel? A személyes cselekvési terv, amit a kiértékeléshez kapsz segítségedre lesz, hogy elindulhass az önismereti fejlődésed útján.

A facebook zárt csoportban olyan emberekkel beszélhetsz, akik szintén az önismeret útját járják. Nem kell magadban, egyedül megküzdened a problémáiddal, az elakadásaiddal. E közösség tagjaként bátran kérhetsz iránymutatást tőlem, és a csoport tagjaitól. Valódi támogatást kapsz.

Védett környezetet tudunk teremteni neked az önismeret mélyebb szakaszaiban is, amikor leveted a pácélod, és védtelenné válsz. Igénybe veheted szakembereink személyes segítő konzultációját, és ha szükséged van rá, a feldolgozás fázisain átsegítsenek. Tudnod kell, hogy a korai elakadások (lásd a gyermekkorba visszanyúló tudattalan berögződések) szükségessé teszik, hogy egyéni konzultáción, segítő szakemberrel folytasd az utad, mert annak feldolgozása nem megy egyedül.

A stabil belső önbecsülés elérése lehetséges. Jegyezd meg, hogy mindig van másik út!

(Cikket írta: Halustyik Melinda)

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: