fbpx

„Az önértékelés „az ember kritikai megítélése és minősítése önmagáról, képességeiről, tevékenységéről, magatartásáról. A folyamatos önmegfigyelésen és önellenőrzésen alapuló önértékelés lehetővé teszi az egészséges, személyiségre jellemző önismeret és önbizalom kialakulását, az önirányítás képességének fejlődését.” (Wikipédia)

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy milyen kritikai megítélésünk van magunk felé, hogyan minősítjük magunkat, mit gondolunk a képességeinkről, a tevékenységeinkről, a magatartásunkról. Ez egy folyamatos önmegfigyelésen alapul. Ha megfigyeljük magunkat, hogy hogyan viselkedünk, milyenek vagyunk, akkor, hogyha tudunk erre reagálni, méghozzá pozitív elmozdulással

Az önbizalom pedig azt mutatja meg, hogy mennyire vagyunk tisztában a saját pozitív képességeinkkel, illetve tulajdonságainkkal, mennyire tudjuk saját magunkat értékelni.

 

Miért szorul az önbizalmunk fejlesztésre a legtöbbször?

Egy átlagos napon egy átlagos ember kialakítja azt a gondolatiságot, hogy milyen vagyok én. Például telik a nap, végzem a dolgomat, és egyszer csak azt mondom egy feladat közben, hogy:

–          De buta vagyok!
–          Mekkora lúzer vagyok!
–          Hogy bénázhattam ezt így el!

Ez nagyon sokunkkal előfordul, ami alapvetően önmagában nem olyan nagy probléma. A fő gond az, hogyha ennek az ellentéte nem történik meg a nap folyamán, azaz, nem társul hozzá pozitív önértékelés. A nap folyamán egyszer sincs olyan gondolatunk, hogy

–          Ezt most igazán jól csináltam!
–          Ma igazán finom ebédet sikerült főznöm!
–          Ma nagyon hatékony voltam, milyen sok melót megcsináltam!

 

Tippek a sikeres önbizalom fejlesztéshez

Az önbizalom fejlesztése 5 lépésben

Nem az számít, hogy nagy legyen az önbizalmunk, hanem hogy helyes. Tudjuk, hogy mire vagyunk képesek, és mire nem! Így képes leszel olyan célokat kitűzni magad elé, ami a te önértékeléseddel párban van.

A megfelelő önbizalom kialakításának alapja a helyes önismeret, a megfelelő önértékelés. Tudjuk, hogy mi mire vagyunk képesek, ismerjük magunkat, ismerjük az érzéseinket, gondolatainkat, a cselekedeteinket, és azt, hogy mi motivál bennünket, tudatosan tudjunk magunkra figyelni. Kövesd az alábbi tippeket az egészséges önbizalom kialakításához!

  1.     Pozitív hozzáállás a helyes önértékeléshez. Ez azt jelenti, hogy hogy pozitívan kezdünk el tekinteni magunkra. Figyelj oda magadra, figyelj arra, hogyan gondolkodsz magadról, hogyan reagálsz a tevékenységedre, magatartásodra és képességeidre. Ha észreveszed, hogy negatív gondolataid vannak a saját teljesítményeddel kapcsolatba, akkor tudatosítsd magadban azt is, mit csináltál jól aznap. Erre kitűnő módszer, ha esténként egy „leltárt” készítünk arról, hogy ma mit csináltunk jól. Tehát tudatosítsuk az erősségeinket és a sikereinket. Gondolkozzunk el azon, hogy valójában mit is jelent számunkra a siker és tegyük mérhetővé.
    Azt értjük ez alatt, hogy én akkor vagyok sikeres, ha ezt és ezt elérem. És ahhoz, hogy ezt és ezt elérjem, ezt és ezt kell cselekednem. És mihelyt ezt így tudatosítottam, hogy ez a siker, amikor bekövetkezik, akkor én ezt sikerként élhettem meg, mert tudatosan megéltem ezt a pillanatot. 
  2.     Az önértékelésünk legyen realisztikus. Legyünk tisztában azzal, hogy mi az, amire képesek vagyunk, és mi az, amire nem, azaz lássuk reálisan magunkat. Egészen biztosan tudjuk magunkról, hogy vannak erősségeink. Ez senkinek nem okoz nagy nehézséget. Az, hogy mennyi ilyen erősséget találunk, az már más kérdés, mert sokszor az történik, hogy a legbiztosabb dolgokat tudjuk magunkról, például én szorgalmas vagyok, vagy kitartó vagyok, de más dolgokra nincs rálátásom. Ezért kérjük mások segítségét, hogy segítsenek ezeket átgondolni, összeszedni. Kérdezzük meg tőlük, hogy milyen erősség jut eszükbe, ha ránk gondolnak. Mi az, amiben én jó vagyok.?
    A barátaink, a körülöttünk lévő emberek, a munkatársaink, akikkel nap mint nap kapcsolatban vagyunk, sokszor olyan összefüggéseket látnak az életünkkel kapcsolatban, amikre mi nem vagyunk képesek, nem látunk úgy rá, ezért érdemes őket meghallgatni.
    Nagyon fontos, hogy ezeket a visszajelzéseket elfogadjuk, egyáltalán képesek legyünk rá, mert sokaknak még ez is nehézséget okoz. 
  3.     Figyeljünk a hiányosságainkra. Az erősségek mellett természetesen át kell gondolnunk a gyengeségeinket is, azaz mik azok a képességek, amik fejlesztésre szorulnak az életünkben. Mire kell nekem ahhoz figyelni, mit lenne jó elkerülnöm, hogy ne hozzam magam nehéz helyzetbe, csapdába. Ez alatt azt értjük, hogy például ha rossz az időgazdálkodásom, akkor ne vállaljak távmunkát, ne menjek home office-ba, ahol nincs közvetlen vezetői kontroll a munkám felett, mert biztos hogy meg fogok csúszni a határidőkkel.
    Fogadjuk el a hiányosságainkat. Nem mindenki rendelkezik ugyanazokkal a képességekkel. Én nem az vagyok, mint a szomszédom, én nem az vagyok, mint a barátnőm, nekem teljesen más képességeim vannak. Azzal teszek legjobbat magamnak, és az önértékelésemnek, hogyha nem vágyok olyan a célokra, amikhez olyan képességek kellenek, amikkel én nem rendelkezem. Tehát fontos, hogy olyan célokat tűzzünk ki, amik megvalósíthatóak, és mérhetőek. Fontos megjegyezni, hogy a cél az nem az, amikor rágondolok valamire, hogy én azt szeretném elérni, hanem amikor elkezdem azt rész célokra bontani és kitűzők határidőket. Enélkül nem célkitűzés, hanem álmodozás amit teszünk. 
  4.     Legyünk empatikusak. Az empátia az az, hogy képesek vagyunk megérteni és együtt érezni mások érzéseivel és gondolataival. Ha az empátiánk jó szinten van, segít abban, hogy jobban megértsünk másokat, ne ítélkezzünk mások felett. Ez összességében pozitívan befolyásolja a saját önértékelésünket is. Tehát amikor elkezdünk másokra úgy gondolni, hogy ők mire képesek, mire jók, nem pedig arra, hogy miben rosszak, mit rontanak el, akkor valahogy ez egyfajta tükörként hat vissza ránk. Nagyon érdekes dolog ez, mert gyakorlatilag másokat emelünk meg, másokat látunk jobb színben, és a mi önértékelésünk nő tőle. 
  5.     Legyünk felelősségvállalók a saját életünkben. Vállaljuk a felelősséget a saját életünkért, a döntéseinkért, és nem másra mutogatunk miattuk.
    Akik nem hajlandóak ezt a lépést megtenni, nem is nagyon nő az önértékelésük, mert nem vállalják a saját életükért a felelősséget. Ilyenkor gyakorlatilag az történik, hogy nem akarják megfizetni az árát annak, hogy a saját életükben ők hoznak döntéseket. Inkább mutogatnak másra, hogy miért rossz nekik, miért nem jó az ő életükben ez vagy az, ki miatt nem jó, ki tehet róla, és nem pedig azt választják, hogy ők a felelősek, és ők vannak döntési pozícióban a saját életükben.

A fenti tanácsok segítenek növelni az önbizalmadat. Azonban fontos azt is tudni, hogy az önbizalom fejlesztése bizony időbe telik. Az, hogy végig olvastad ezt a cikket és megfogadod a benne leírtakat, az szuper, de nem fog tőle még megnőni az önbizalmad ugrásszerűen. Kemény munkát és sok időt kell beletenned.

+1 Tipp: Töltsd ki a PersonalGuide tesztet és máris tisztában leszel a saját erősségeiddel és gyengeségeiddel. Tudni fogod mi az, amiben jó vagy és mi az, amiben még fejlődnöd kell. A PersonalGuide teszt és elemzés segítségével képes leszel biztos alapokra helyezni az önbizalmad fejlesztését, egyben lerövidítheted az ehhez szükséges időt, hiszen tisztán és azonnal fogod látni a jelenlegi állapotodat.

Kövesd a PersonalGuide Facebook oldalunkat!