fbpx

A kommunikáció formái

  • közvetlen emberi kommunikáció
  • közvetett kommunikáció

Milyen sokat számít az, hogy milyen formában kommunikálunk egymással?

A közvetlen emberi kommunikáció legalább 2 ember között zajlik személyesen. Halljuk, látjuk, érzékeljük egymást. A metakommunikáció segít a szavakkal közvetített mondanivaló tökéletesebb megértésében. Kölcsönösség van, visszacsatolás, ami szabályozó hatással van. Ha látom, hogy reagál valaki a mondandómra, tudom szabályozni a felé irányuló további kommunikációmat.

A közvetett kommunikáció forma során valamilyen eszközt használunk az információ átadásakor. Leginkább a hozzánk nőtt mobiltelefont. Egy Messenger üzenetben azonban nem tudhatjuk, hogy a leírtak milyen hangulatban keletkeztek, azok komolyan vehetők, vagy ironikus lenne a hangnem. Sokszor okozhat félreértést ez a fajta kommunikáció.

 

Nézzünk először egy példát a közvetett kommunikációs formára:

A kérdésedre, hogy bementem-e a boltba kifliért, azt írom: AHA. PERSZE.

Most lehetek kedves, és jóindulatúan válaszoltam neked, hogy aha szívem, persze hogy bementem a boltba, és hoztam a kedvenc vajas kiflidből.

De lehet, hogy húzós napom volt, tiszta ideg vagyok, amikor rám írsz, hogy voltam-e a boltban kifliért. Erre én dühösen azt válaszolom, hogy AHA. PERSZE. Ebben az esetben kettős tagadással gondolatban elküldtelek melegebb éghajlatra, és feltettem a kérdést, miért nem mentél te a boltba. Ha hazaérek és várod a kiflidet a boltból, esetleg rá is kérdezel jóhiszeműen, hogy hol van, amit vásároltam, biztos egy kirobbanó kommunikációban lesz részed.

Manapság már árnyalhatjuk a mondanivalót emoji ikonokkal, ami kifejezi az aktuális érzelmeinket, de ez sem az a mélység, amit a személyes kapcsolat során átélünk. 🤔🙄😉🙃😞

 

A közvetlen kommunikáció formái esetén fontos a személyes kapcsolat.

A személyes kapcsolat a kommunikáció terén kiemelkedő jelentőséggel bír.A kommunikáció során erők és ellenerők összjátéka fedezhető fel. Hatás, ellenhatás.

A kommunikáció során lehetünk egyenlő helyzetben (baráti beszélgetés) vagy egyenlőtlen helyzetben(főnök-beosztott). Ha egyenlőség áll fenn, akkor minden félnek egyenlő a lehetősége a befolyásra, de ha egyenlőtlen a helyzet akkor jellemzően alá-fölé rendeltségi viszony jön létre. Valamelyik fél nagyobb befolyással bír.

Ha interakciós térben vagyunk, bármit is csinálunk, kommunikálnunk kell. Használnunk kell a verbális, és a nonverbális csatornákat, amik összeforrnak. A kommunikációra mindig érkezik válasz. A nem válasz is válasz. Legfeljebb szankciót vált ki, vagy haragot, dühöt. A kommunikáció olyan, mint a levegő vétel. Egy szükséglet, amelyet ki kell elégítenünk.

A közvetlen emberi kommunikációban fontos a körforgás. Kiáramoltatás, érzékelés, odafigyelés. A jó kommunikátor nem csak azt várja el, hogy meghallgassák, de ő maga is odafigyel a válaszra. Nyitott, figyelmes, hagy szóhoz jutni másokat is. Nem engedi magát elnyomni, de másokat is hagy kibontakozni.

Te milyen kommunikációt folytatsz? Felismered a rád jellemző kommunikációs stílust? Tudod hogyan hatsz másokra?

Ha érdekel, hogy a viselkedésed hogyan hat másokra, mik a mozgató rugói, és hogyan fejleszthetnéd önmagad, akkor végezd el a PersonalGuide® önismereti, viselkedéselemző személyiség tesztünket. A 15 oldalas személyre szabott kiértékeléssel nem csak a viselkedésed rejtett automatizmusait tárjuk fel, hanem egy cselekvési tervvel is gazdagodsz.

Ha szükséges, bizonyos területeken a változtatáshoz, az elakadás leküzdéséhez szakmai csapatunkból választhatsz szakembert, aki átsegít a folyamaton, hogy elérhesd a céljaid. Elindítsd a változást.

 

(Cikket írta: Halustyik Melinda)

önfejlesztő könyv

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: