A múltnak nincs hatalma a jelen pillanat felett. A holnap a te kezedben van.

Az önismeret, ami szükséges, hogy tisztán lásd a viselkedésed rögzült automatizmusait, felismerd a másokkal való kapcsolataid rejtett mozgatórugóit, és megszabadulj az önkorlátozó gondolataidtól. A jellemed, az egyéni életutad, a saját fejlődéstörténeted lesz az alapja az önismeretednek. Ez a múlt.

Az önfejlesztés saját önmagunk megismerésével kezdődik. Vájkálunk a múltban, leásunk a miértek, és hogyanok mélyére, hogy változást indíthassunk el a jelenben.

Nagy kihívás belevágni az önfejlesztésbe, hogy olyan emberré válj, aki szeretnél lenni. Felelősség vállalás önmagadért, a gondolataidért és tetteidért. Ez a felelősségvállalás a hatalom a jelen felett, és “Nem szabadulhatsz meg a holnap felelősségétől, ha ma megkerülöd azt.”– Abraham Lincoln

 

Az önfejlesztés egyik módszere,

ha első lépésként megérted hogyan gondolkodsz, és cselekszel, megismered a tulajdonságaidat, gyengeségeidet, és megfogalmazod magadnak mi az, amit akarsz, mi tesz téged boldoggá, és mi akarsz lenni. A második lépés pedig, hogy a jelenben azon dolgozol, hogy megváltoztasd magad. Jobbra. A múltnak nincs hatalma a jelen felett, ha elkezdesz felelősséget vállalni önmagadért, tudatosan módosítasz azon, amit hibának tartasz, vagy amin javítani szeretnél.

A PersonalGuide® személyre szabott önismereti viselkedéselemzés segít tisztán látni önmagad, és azt, mi az, amin szükséges változtatnod. A személyes fejlődésed akkor kezdődik, amikor szembe tudsz nézni önmagaddal.

 

Az önfejlesztés következő módszere

az érzelmek tudatosítása, egyfajta önreflexió. Ilyenkor az érzelmek életünkre, viselkedésünkre, cselekvéseinkre gyakorolt hatásával foglalkozunk. Fontos tudnunk, hogyan reagálunk érzelmileg életünk különféle eseményeire. Tudatosan megfigyelve, tetten érhetjük érzelmeinket. Önmagunk, -érzéseink, gondolataink, viselkedésünk- megértése, másrészt a környezetünk, más emberek érzéseinek és viselkedésének megértése az önfejlesztés hatékony módszere. Várócziné Elekes Aranka csapatunk szakértője a PersonalGuide – Önfejlesztés privát Facebook csoportban vezette ezt a témát egy héten keresztül. Fontos kérdéseket boncolgatott a csoport tagjaival, például:

  • Mit érzek?
  • Mi váltotta ki belőlem ezt az érzést?
  • Hogyan reagálsz?
  • Mit gondolsz mi változik, ha máshogy reagálsz?

Az érzelmi intelligenciánk fejlesztése (saját és mások érzelmeinek érzékelése, kezelése és pozitív befolyásolása) során éberen figyeljük minden rezdülésünket. „Az Önismeretnek elengedhetetlen része, hogy tudatában legyél annak, egy-egy helyzet milyen érzelmeket mozgat meg benned és arra hogyan reagálsz.  Ez nem is olyan egyszerű, hiszen sok esetben még magát az érzést is iszonyú nehéz megfogalmazni, nemhogy tudatosan cselekedni és reagálni. Azonban tény, hogy a dolgokhoz való hozzáállásodat alapvetően az érzelmeid határozzák meg.

Éppen ezért, ha tudod fejleszteni magadat abban, hogy érzelmeiddel kapcsolatban tudatosabbá válj -márpedig tudod! – akkor a legtöbb helyzetben ösztönös érzelmi inger-reakció helyett, tudatos érzelmi válasz-reakció jellemzi majd a hozzáállásodat és ez határozza meg cselekedeteidet.” (Várócziné Elekes Aranka)

Akár használhatsz ehhez a módszerhez segédeszközként egy hangulatnaplót is. Így jobban tudod ellenőrizni saját érzéseidet, érzelmeidet.

 

Következő önfejlesztő módszer a cselekvési terv készítés.

Vizsgáld meg, mi tesz igazán boldoggá. Felteheted magadnak a kérdést: Merre tart az életem? Elégedett vagyok vele? Hogyan szeretnék visszaemlékezni, mielőtt itt hagyom ezt a világot? Készíts egy listát a céljaidról, amiket szeretnél elérni az életedben, és tartsd ezeket szem előtt minden nap. (nem, itt nem a bakancslistádra gondolok 😊) Készíts megvalósítási tervet, és haladj szépen sorban tudatosan. A stratégia megóv téged attól, hogy ha valami nem sikerül, másokat hibáztass. Ha van cselekvési terved, stratégiád, és tudatosan haladsz a megvalósítás útján, vállalni fogod a felelősséget, ha valami nem úgy megy, ahogy szeretnéd. Bár másoknak lehet némi felelőssége, de az életed irányítása a te kezedben van. Mindig tied az utolsó szó. Tied a döntés, te cselekszel. Ha képes vagy felelősséget vállalni, akkor lehetővé válik a fejlődés, a változás. A nagy stratégiát bontsd kisebb célokra, és mindegyiknek legyen meg a saját cselekvési terve. Kezd kis lépésekkel, és haladj a végső cél felé.

Az önfejlesztés legnagyobb ellensége a szokásaink, és a komfortzónánk. Ha beleragadsz a rutinokba, és igyekszel minimalizálni a stresszt, a kockázatot, ha nem mozdulsz ki a komfortzónádból, az bizony gátol téged a fejlődésben.

 

Az önfejlesztés módszereihez felvenném a kényelmi zónából való kilépést is.

 

A kényelmi zóna és a rutin biztosítja a mentális biztonság állapotát, csökkenti a stresszt és a szorongást. Ezért olyan nehéz elhagyni a komfortzónát, és megváltoztatni berögzült szokásainkat.

Nem rossz dolog a kényelmi zónában tartózkodni, mert biztonságos helyre van szükségünk az újrakezdéshez, a pihenéshez és a feltöltődéshez. Nem szabad azonban elakadnunk ott örökre. Szokásaink gyakran lelassítják személyes növekedésünket. Tehát elemeznünk kell, hogy mely szokások nem előnyösek számunkra. Szokásaink megváltoztatása nem könnyű, sokan az akaraterő hiányára fogják, de ez így csupán egyszerűsített magyarázat. Számos környezeti és személyes körülmény miatt nehéz a feladat.

Fontos szembesülni félelmeinkkel, és azzal, ami állandóan kihívást jelent számunkra. Túl kell lépni a korlátainkon. Ez gyakran bátorságot igényel, bele kell vetni magad az ismeretlenbe, kipróbálni magad új helyzetekben, kockázatot kell vállalni. Ez nehéz, ha az életünket kényelmes helyzetben éljük. Amikor fiatalok vagyunk, könnyebb kipróbálni új dolgokat és kitörni ebből a kényelmi zónából, de az évek múlásával kényelmessé válunk, zombi üzemmódba kapcsolunk, és észre sem vesszük, hogy nyakig beleragadtunk a mindennapi rutinokba. Az élet pedig elszalad mellettünk.

Az önfejlesztés érdekében merned kell új dolgokra vállalkozni, vagy más módon csinálni valamit. Hajlamosak vagyunk szabotálni magunkat azzal, hogy mondjuk: „Nem tudom egyedül megtenni”, „kudarcot vallok”. Az igazi kudarc azonban az, ha nem próbálod meg elhessegetni a kifogásokat, legyőzni az önkorlátozó gondolataidat, hanem elfogadod ezt, és így élsz tovább. Elemezd azokat a gondolatokat, amelyek visszatartanak, és vitatkozz a logikájával. Kérdezd meg magadtól: Milyen bizonyítékok vannak arra, hogy ez így van? Feszegesd a határaidat.

Felelősségvállalás, önismeret, érzelmek tudatosítása, célok kitűzése, cselekvési terv, korlátok legyőzése, kitartás. Ezek mindenképp szükségesek az önfejlesztéshez. Ja és a legfontosabb. Ne halogass, cselekedj! KEZDD MOST!

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: