Te hogyan tudod átadni jobban a mondandódat? – azaz a kommunikáció formái
2020.05.06.Kommunikáció – fejleszthető, vagy te már így maradsz?
2020.05.11.A beszéd készsége velünk született.
A verbális csatorna az ember legspecifikusabb kommunikációs módja. Bonyolult kódrendszerével, a szép és kifejező magyar nyelvvel teljes mértékben alkalmas az információ közlésre. De a beszéd önmagában mégsem elég kifejező. Elkerülhetetlenül a nem verbális kommunikációs csatornák jeleivel együtt hat.
A verbális kommunikációra nagy befolyással van az, hogy milyen szituációban zajlik, kik a résztvevők, milyen viszonyban állnak egymással, milyen helyzetben zajlik, milyen külső befolyásoló tényezők vannak jelen, milyen a hely, a környezet.
Másként kommunikálunk, ha hivatalos, nyilvános eseményen veszünk részt például előadóként, munkahelyi beszélgetésben és másként egy intimebb, baráti társaságban.
Elképzelhető, hogy a verbális kommunikáció egyik esetben tökéletesen megy nekünk, de a másik helyzetben csak hebegünk, habogunk. Lehet, hogy valakivel szemben gátlásosak vagyunk, félénkek, másik társaságban pedig felszabadultan csevegünk.
Van, aki kommunikatív típus, van, aki visszahúzódó, nem szeret a középpontban lenni. Egy biztos. Mindenki kommunikál. Ezt nem lehet megúszni. A kommunikáció a kulcsa az emberi kapcsolatainknak, és az együttműködésnek.
A verbális kommunikáció 20-30% ban teszi ki a kommunikációnkat, kisebb mértékben befolyásolja a kommunikációnk sikerét. Mégis kiveri a víz az emberek többségét, ha meg kell szólalniuk.
A verbális csatorna a hang. A verbális kommunikációban fontos a mondanivaló sorrendi felépítése, és a megfogalmazási módja. Ezeket megszerkesztjük a fejünkben, készülünk rájuk, és várjuk a hatását.
A kommunikációval kapcsolatos feszültség vagy lámpaláz, a szorongás hibákhoz vezet. Eláll a szavunk, vagy elvétjük a mondandónkat, hibás szavakat használunk, hibás a szórend, vagy befejezetlen a mondat. Gyakori, hogy hosszú szüneteket tartunk beszéd közben, vagy épp ellenkezőleg, ismételgetjük magunkat. A dadogás vagy hadarás már egy komolyabb nehézség, ami felléphet a verbális kommunikációban.
A negatív tapasztalat gátlásossá tesz, legközelebb még inkább nem merünk majd megszólalni.
Akik ennyire izgulnak, biztosan nem tudják, hogy a kommunikációban a nagyobb befolyással bíró rész, a nagyrészt tudattalan metakommunikáció.
A felénk irányuló kommunikáció is lehet negatív hatással ránk. A szavak ugyanis tudnak bántani. Lerombolhatják az önbizalmunkat, önértékelésünket. Az alattomosan dicséretbe csomagolt leértékelések, nagyon odaszúrnak az önbecsülésnek. Nagyon fontos, hogy láss a szavak mögé, és felismerd a negatív kommunikációt!
A Nézz szembe önmagaddal könyv olvasásakor ráláthatunk az önkorlátozó gondolatainkra, amik gátolnak a jó kommunikációban, és van benne egy fejezet a szavakban rejtőző kockázatokkal kapcsolatban is.
Érdemes a könyvet forgatni annak, aki fejleszteni szeretné önmagát. Aki szeretné megérteni saját reakcióit, és szeretné tetten érni cselekedetei mozgató rugóit.
A a PersonalGuide® önismereti, viselkedéselemző személyiség tesztünket azoknak ajánlom, akik a viselkedésük automatizmusairól személyre szabott kiértékelést szeretnének olvasni, és a korlátok ledöntéséhez cselekvési tervre vágynak.
A könyv által ébresztett gondolatok, felismerések, és a viselkedéselemző teszt eredménye ismeretében, ha úgy döntesz dolgod van önmagaddal, és elindulsz az önfejlesztés útján, mi nem hagyunk egyedül. Kérheted szakembereink segítő támogatását.
(Cikket írta: Halustyik Melinda)