Konfliktuskezelés a párkapcsolatban

Minden egyes párkapcsolatban előfordulnak nézeteltérések, problémák, melyek során jó esetben az a célod, hogy megold ezeket. Nem mindegy azonban, hogy a probléma megoldására, milyen stratégiát választasz…

Embertípustól függően másként állunk hozzá a konfliktushoz, s más-más eszközökkel próbáljuk azt megszüntetni. Összességében két nagy csoportról beszélhetünk:

Az első csoportba tartoznak azok, akik rövid távon, szinte tűzoltásként, gyorsan próbálják megoldani az adott helyzetet, konfliktust. Ezekre a párkapcsolatokra gyakran jellemző, hogy hiába beszéltek már meg egy-egy problémát, az újra és újra visszatér.

 

Mely konfliktuskezelési stratégiák jelentenek csak rövid távú megoldást a párkapcsolatban?

Verseny: Ha általában ezt a stratégiát alkalmazod, akkor könnyen belemész az egyes vitahelyzetekbe és minden erőddel arra törekszel, hogy győztesként gyere ki abból. Itt beszélhetünk a klasszikus értelemben vett nyertesről és vesztesről. Lényeg, hogy Te sose tartozz az utóbbi kategóriába.

Kerülés: Azaz, semmiképp sem akarsz konfrontálódni, kerülöd annak minden formáját, mert ez egyfajta biztonságérzetet jelent számodra. Ha ez a stratégiád, hajlamos vagy arra is, hogy tagadd bármilyen probléma fennállását. Azt a látszatot igyekszed kelteni, hogy minden rendben, pedig valójában csak elmenekülsz a konfliktus helyzetek elől.

Feladás: Könnyen belemész a vitába, de hagyod, hogy a másik akarata érvényesüljön. Bármilyen javaslatra nyitott vagy, talán a véleményed is kifejted, de a beszélgetés vége mindig az, hogy Te fogsz alkalmazkodni a másikhoz.

Rövid távon e stratégiák alkalmazásával lehet, hogy nyersz, hosszú távon viszont semmiképp. Az nem egy jó párkapcsolat, ahol az egyik, vagy akár mindkét fél folyamatosan enged, tűr, mert előbb-utóbb valakinél elszakad az a bizonyos húr.

 

Hogyan előzheted meg a konfliktust a párkapcsolatodban?

Konfliktus helyzetnél alkalmazz olyan megoldásokat, melyek hosszú távon, tartósan megoldják a problémát.

Az egyik ilyen lehetőség, amikor igyekeztek azt az arany középutat megtalálni, ami mindkettőtöknek elfogadható. Ezt nevezzük kompromisszumnak. Az egyetlen hátránya az, hogy nem beszélhetünk teljesen mértékben nyertes/nyertes állapotról, hiszen ilyenkor mindketten engedtek kicsit a másiknak, sokszor lemondtok valamiről. Miért lehet ez gond? Ha hosszú távon az egyik fél képtelen betartani a megbeszélteket, nem tud változtatni, ugyanúgy el fogja követni a kompromisszum előtti hibákat és a probléma ismét fennáll.

A második lehetőség az, amikor az előzővel ellentétben mindketten nyertesen kerültök ki. Hosszú távon abszolút megéri, hiszen a probléma megoldódik és egyikőtöknek sem kell feladnia semmit. Egyetlen hátránya ennek a stratégiának, hogy nagyon sok időbefektetést igényel, mire a megfelelő ötlettel elő tudtok állni. Ez a stratégia nem mást, mint a kollaboráció, azaz együttműködés.

Tekintve, hogy nagyon vékony a határ a kompromisszum és az együttműködés között, kérdés, hogy utóbbit, hogyan érheted el.

Íme pár konfliktuskezelési stratégia:

 

I. Dolgozzatok ki egy közös stratégiát

Amikor egy stratégiát dolgoztok ki, akkor utólag és nyugodtan beszélitek át azt a helyzetet, ami konfliktust idézett elő. Természetesen ez mindkét fél részéről elköteleződést igényel, hiszen ha az egyik fél homokba dugja a fejét és kerüli a konfliktust, akkor nem működik. Egyezzetek meg abban, hogy olyan megoldást találtok ki, amivel mindkét fel nyer.

 

II. Probléma azonosítás

Ahhoz, hogy hosszú távon megoldódjon a probléma, meg kell találnotok a probléma gyökerét, annak kiváltó okát, s azt kell kezelni. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy meghallgasd a másik felet, s érdekeljen, amit mond!

Sok párkapcsolatban az a legfőbb probléma, hogy teljesen félreérti egymás szándékát a két fél vagy épp teljesen elbeszélnek egymás mellett. Ezért fontos, hogy világosan és érthetően kommunikáld a másik felé, hogy mit érzel.

 

III. Kerüld az alkalmatlan pillanatokat

Vannak bizonyos helyzetek, amikor jobb inkább nem belekezdeni a probléma megoldásába. Az egyik ilyen az, amikor ideges, fáradt vagy éppen éhes vagy. Szinte biztos, hogy ezekben a helyzetekben egyikőtöknek sem lesz türelme leülni és higgadtan diskurálni a másikkal.

 

IV. Kérj bocsánatot!

Nem feltétlen azért amit tettél, hanem a kellemetlen érzésért, amit a partnerednek okoztál. Sokan nem képesek kimondani azt, hogy bocsánat, akkor sem, ha tudják, nincs igazuk. Pedig ha megteszed, elkerülhető, hogy esetleg kiabálásba, hosszas veszekedésbe csapjon át a beszélgetésetek.

Nem csak megelőzésre jó a bocsánatkérés, hanem arra is, hogy kifejezd a másik felé, hogy igazán együtt érzel vele. Hidd el, teljesen más fordulatot tud venni egy beszélgetés, ha a másik empátiát tapasztal részedről.

 

Konfliktuskezelési stratégia párkapcsolatban: összefoglalás

Amikor konfliktushelyzetbe kerülsz, válassz olyan megoldást, ami hosszú távon lehetővé teszi, hogy a párod és Te is jól járjatok. Fontos, hogy az adott megoldással mindketten nyerjetek. Kerüld az olyan javaslatokat, amellyel az egyikőtöknek fel kell adnia valamit.

A nyertes-nyertes szituációt a kollaborációval, együttműködéssel tudod leginkább megteremteni. Habár több időt vesz igénybe, mint az összes többi konfliktuskezelési stratégia, hosszú távon abszolút megéri. Ezt úgy tudod elérni, ha:

  • Higgadtan, együttérzően, a megfelelő pillanatban ülsz le a pároddal beszélni.
  • Arra törekedtek, hogy mindketten jól járjatok a megoldással, s senki ne sérüljön.
  • Azonosítjátok a probléma valódi gyökerét.
  • Kitaláltok egy mindkettőtök számára megfelelő megoldást.

 

Cikk szerzője: Kemenczés Nikolett 

önfejlesztő könyv

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: