Munkahelyi kommunikáció:

Képzeld el, hogy a kollégád ebédszünet után visszaér az irodába. Az arca kipirosodva, nem szól senkihez, majd bevágja maga mögött az ajtót. Ledobja a táskáját az asztalra, belehuppan a forgószékébe és bámul kifelé rezzenéstelen az arccal az ablakon. Megkérdezed, hogy minden rendben van-e, ő pedig csak annyit válaszol kissé ingerülten, hogy „persze, minden okés”.

Minek hiszel? A nem verbális (hangszín, mimika, viselkedés) vagy a verbális kommunikációjának (amit mond)?

Ugye?

Biztos, hogy valami történt az ebédszünetben….

A nem-verbális kommunikációdnak, mint testtartás, hangszín, mimika, gesztus legtöbbször nagyobb súlya van, mint annak, amit éppen mondasz. Ezért, fontos, hogy megtanuld ezeket kicsit tudatosabban kezelni, hogy jóval nagyobb hatást tudj gyakorolj másokra, s hamarabb elérd, amit szeretnél.

 

De hogyan is néz ki ez a munkahelyen?

Hogyan tudod kommunikálni gondolataidat, anélkül, hogy bármit mondanál? Hogyan add mások tudtára, hogy tényleg megbízhatnak benned? Vagy épp melyek azok a jelek, amik valamilyen turpisságról árulkodnak, s mindenképp érdemes velük foglalkozni?

I.Szemkontaktus

A legfontosabb, amikor beszélsz valakivel, hogy a szemébe nézel. Így tudod igazán tudtára adni, hogy érdekel, amit mond. Ha egy meetingen előadást kell tartanod, figyelj arra, hogy a hallgatók szemébe nézz. Ne keresgélj a szemeddel más tárgyakat a szobában. Így azt sugallod feléjük, hogy magabiztos vagy és sokkal hamarabb mondanak áment az ötletedre is.

Mindez fordítva is igaz. Ha azt tapasztalod, hogy a kollégád nem néz a szemedbe, mikor a feladat elvégzéséről kérdezed, nem kizárt, hogy valamivel még nincs teljesen kész. Nem biztos abban, hogy jól oldotta meg, de az is lehet, hogy tart a véleményedtől. Egy biztos. Ha nem tartja a szemkontaktust, óvatosabbnak kell lenned.

II. Arckifejezés

Az arcodra kiül minden gondolatod, hacsak nem rendelkezel pókerarccal. Fontos, hogy bizonyos szituációkban megfelelően irányítsd az arckifejezéseidet. Összeráncolt homlok kifejezhet érdeklődést, figyelmet, amennyiben a ráncok vízszintesek. Egyéb esetben szigorúságot, haragot jelez. Felhúzott szemöldök kételyt, félrehúzott száj pedig nemtetszést, lenézést fejez ki. Borzasztó nehéz ezeket azonban kordában tartani, mert ösztönösen jönnek. A mosoly talán az egyetlen, amit könnyen tudsz tudatosan irányítani.

Ha az egyik gyakornok odamegy hozzád, hogy segítséget kérjen, mindenképp mosolyogj. Sokkal jobban mer kérdezni, nagyobb bizalommal fordul hozzád, ha nem rideg és rezzenéstelen arccal fogadod. Ha véletlen el is ront valamit, akkor is el meri majd Neked mondani, ha egy mosollyal bátorítod.

III.Testtartás, mozdulatok

A nem-verbális kommunikáció egyik lényeges eleme a testtartás és egyéb mozdulatok. Nem mindegy, milyen irányba néz a lábad, hány fokos szögben tartod a kezed vagy azt miképp emeled föl. A profiknak is évekig tart begyakorolni, hogy a szituációnak megfelelően a mozdulataikkal is tudják befolyásolni a végkimenetelt. Mi az, amire tudsz figyelni kezdőként?

Húzd ki magad, ne görnyedj össze. Nem csak tekintélyt ad, de a másik azt látja magabiztos vagy és alkalmas a feladatra.

Ne keresztezd sem a lábad, sem pedig a karjaid magad előtt, mert azt sugallja mások felé, hogy védekezel, zárkózott vagy.

Ha van egy javaslatod, úgy kommunikáld, hogy elhagysz minden egyes pótcselekvést. Tehát, ne izegj-mozogj, ne csavargasd az ujjadra a hajad, ne remegtesd a lábad. Mindez ugyanis azt sugallja, hogy nem vagy biztos sem a mondandódban, sem pedig magadban.

IV. Öltözködés

Az öltözködéseddel is számos üzenetet tudsz kommunikálni mások felé. Nem mindegy, hogyan jelensz meg egy állásinterjún, egy megbeszélésen vagy üzleti találkozón. Ügyelj arra, hogy megmaradjon a saját stílusod, de mégis a ruházatod tükrözze azt, hogy megbízható vagy.

Könnyen előfordulhat, hogy az öltözködéseddel nem azt kommunikálod, amit szeretnél. Ha egy olyan munkahelyen dolgozol, ahol mindenki lezseren, kényelmesen öltözködik, Te pedig minden nap öltönyben jelensz meg, könnyen azt gondolhatják mások, hogy megközelíthetetlen, rideg vagy. Holott a Te szándékod csak az, hogy komoly tárgyalófélnek tűnj. Félreértések adódhatnak abból is, ha egy nő mélyen kivágott felsőt, szűk szoknyát és erős sminket visel.

Figyelj a körülötted lévők reakciójára és vond le a következtetéseket.

V. Hangszín

A politikusokat külön képzik arra, hogy az üzenetüket a megfelelő hangszínen adják át. A hangoddal számos információt közölhetsz, a lelkesedéstől az érdektelenségen át egészen a dühig. Kezd el megfigyelni, hogy bizonyos szituációkban a hangszíned milyen reakciót vált ki másokból majd alkalmazd ezeket a hangszíneket annak megfelelően, hogy milyen végkimenetelt szeretnél. Ha Te azt szeretnéd kifejezni a másik felé, hogy borzasztóan érdekel, amit mond, akkor hangszíned is legyen élénkebb.

Nagyon egyszerűen nyomatékosíthatod azt is, hogy nem vagy elégedett, ha például az egyik kolléga nem készül el időben. Hogyan? Vidd fel a hangsúlyt a kijelentő mondat végén, hasonlóan, mint mikor kérdezel. Pl.: „Pedig átküldtem az anyagokat.” (Burkolt üzenet: Miért nem tudod már végre megcsinálni a jelentést?)

 

Munkahelyi kommunikáció – Összefoglalás

Sokszor a nem verbális kommunikációd sokkal meghatározóbb, mint amit éppen mondasz. Fontos, hogy tudatában legyél azoknak a jeleknek, amiket mások felé küldesz. Így nem csak előnyt tudsz kovácsolni magadnak, s érdekeid szerint irányítani a beszélgetést, de sokkal hamarabb felismered majd, hogy mások őszinték-e veled, vagy épp próbálnak valamit eltusolni.

Öt területen szükséges vizsgálnod, ha jobban szeretnéd kommunikálni gondolataidat vagy hamarabb szeretnéd megérteni a kollégáid burkolt üzeneteit.

  • Szemkontaktus
  • Arckifejezés
  • Testtartás
  • Öltözködés
  • Hangszín

 

Cikk szerzője: Kemenczés Nikolett 

önfejlesztő könyv

Csatlakozz a PersonalGuide – Önfejlesztés Facebook csoportunkhoz: