fbpx

A munkahelyi konfliktusok szerves részét képezik az emberi együttműködésnek. Ezek az összetűzések bármelyik munkahelyen felbukkanhatnak függetlenül attól, hogy mekkora a cég, milyen iparágban működik, vagy éppen hogy milyen az ott dolgozók személyisége. A különböző értékrendek, munkastílusok és érdekek időről időre feszültségekhez vezethetnek, majd konfliktusba torkollhatnak.

A konfliktus a munkahelyen nem feltétlenül negatív jelenség. Ha megfelelően kezeljük, lehetőséget ad a fejlődésre és változásra. A konfliktusok felszínre hozhatnak rejtett problémákat és ösztönözhetnek a hatékonyabb kommunikációra.

Azonban a kezeletlen konfliktusok súlyos következményekkel járhatnak. A feszült légkör rontja a munkamorált, csökkenti a hatékonyságot és olykor sajnos felmondáshoz is vezethet.

Ezért fontos, hogy megismerjük a munkahelyi konfliktusok típusait, okait és megtanuljuk hatékonyan kezelni őket.

 

Munkahelyi konfliktus kialakulása

A munkahelyi konfliktusok kialakulásának három fő oka lehet.

  1. A félreértések, a nem megfelelő kommunikáció és a hallgatás gyakran vezethetnek konfliktushoz. A nem egyértelmű utasítások, a visszajelzések hiánya és a pletykák terjedése mind-mind hozzájárulhatnak a konfliktusok kialakulásához.
  2. Amikor a munkatársak nem értenek egyet a célokkal, vagy egyszerűen azt sem tudják mit várnak el tőlük, az feszültséghez és konfliktushoz vezethet. A nem egyértelmű teljesítményértékelési rendszer, a munkaidővel kapcsolatos elvárások és a juttatási rendszer visszásságai is konfliktusforrást jelenthetnek.
  3. A korlátozott erőforrások, mint a munkaidő, a pénz vagy a kevés felszerelés versengéshez vezethet a munkatársak között. A túlzott munkaterhelés, a munkaidő beosztásával kapcsolatos viták és a projektekhez szükséges erőforrások elosztása mind konfliktushoz vezethetnek.

A fentieken kívül a konfliktusok kialakulásához hozzájárulhat még, hogy bizonyos személyiségek nehezebben jönnek ki egymással, ami konfliktushoz vezethet. A munkahelyi stressz, a magánéleti problémák, és a kimerültség szintén okozhatnak konfliktusokat.

A munkahelyi konfliktusoknak hatása van az egyénekre és a csapatokra is. Az egyénekben a konfliktus stresszt, szorongást és dühöt okozhat. Rontja a munkahelyi elégedettséget és akár a munkahely elhagyásához is vezethet.
A rendezetlen konfliktus rontja a csapatmunkát, a kommunikációt és a hatékonyságot. Bizalmatlansághoz és ellenségeskedéshez vezethet a csapat tagjai között.

 

A személyiség jelentősége a munkahelyi konfliktuskezelésben

A személyiség egy széles körben elfogadott meghatározás szerint egy az egyénre jellemző viselkedési, gondolkodási és érzésminta, ami állandósultan és ezzel együtt egyedien jellemzi magát az egyént.

(Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szem%C3%A9lyis%C3%A9g)

A munkahelyi konfliktuskezelésben nagyon fontos, hogy megértsük a saját személyiségünk mellett másokét is. Ez segíthet nekünk azonosítani a konfliktusok okait és hatékony stratégiákat kidolgozni a megoldásukra, hiszen a különböző személyiségek másképp reagálnak a konfliktusokra.

  • A személyiségünk befolyásolja, a kommunikációs stílusunk, azaz hogy hogyan kommunikálunk másokkal. Verbálisan vagy nonverbálisan?
  • Hatással van a konfliktuskezelési stílusunkra, hogy hogyan reagálunk a konfliktusokra. Kerüljük, versengünk, alkalmazkodunk, vagy együttműködünk?
  • Érzelmi intelligenciánk mértéke hatással van arra, hogy képesek vagyunk-e felismerni és kezelni a saját és a mások érzelmeit.
  • Stressztűrő képességünknek szerepe van abban, hogy hogyan reagálunk a stresszes helyzetekre. Dühösek leszünk, esetleg szótlanok?

A személyiségünk ismerete segíthet nekünk felismerni a konfliktusokban betöltött szerepünket. Például, ha hajlamosak vagyunk a versengésre, akkor fontos, hogy megtanuljunk kompromisszumokat kötni. Ha pedig nehezen kezeljük a stresszt, akkor fontos, hogy megtanuljunk hatékony stresszkezelési technikákat.

A mások személyiségének ismerete segíthet megérteni a motivációjukat és a viselkedésüket. Segíthet nekünk elkerülni a félreértéseket és hatékonyabban kommunikálni velük, ha tudjuk mit miért mondanak vagy tesznek egy konfliktus során.

A PersonalGuide®  személyiségteszt segítségedre lehet saját személyiséged mélyebb megismerésében. A teszt 236 kérdés megválaszolása alapján több tucat jellemzőt vizsgál. Egy 15 oldalas személyre szabott szöveges kiértékelést kapsz a viselkedésed rejtett automatizmusairól egy cselekvési tervvel együtt. Neked már csak alkalmaznod kell!

 

A különböző személyiségjegyek hatása a munkahelyi konfliktuskezelési stílusokra

Az alábbiakban bemutatunk néhány gyakori személyiségjegyet és azok hatását a konfliktuskezelésre

Az introvertált személyek alapból kerülik a konfliktusokat, hajlamosak inkább visszahúzódni, csendben maradni, hogy elkerüljék a feszültséget. Ha mégis konfliktus helyzetbe kerülnek inkább az elkerülő vagy konszenzusra törekvő megközelítésre törekednek és nem feltétlenül mondják ki az álláspontjukat a konfliktussal kapcsolatban. Viszont jó hallgatók és empatikusak. Ha tehetik, a problémákat inkább egyedül oldják meg.

Az extrovertáltak konfliktushelyzetben hajlamosak nyíltan konfrontálódni, nyíltan kifejezni érzéseiket és véleményüket, aktívan részt venni a vitákban. Szeretik a problémát kivesézni és mivel általában jól érvelnek legtöbbször képesek meggyőzni a saját igazukról a másik felet.

Az agresszív személyek versengőek és dominánsak konfliktushelyezetekben. Mindenáron el akarják érni, hogy az ő akaratuk érvényesüljön és közben túlzott nyomást gyakorolhatnak másokra. Gyakran sértőek és bántóak, a kommunikációjuk során nem figyelnek mások érzéseire.

A megalkuvók inkább hajlanak az együttműködésre és a kompromisszumra konfliktushelyzetekben még akkor is, ha nem feltétlenül értenek egyet vele, kerülik a nyílt konfrontációt. A másokkal való pozitív kapcsolat fenntartását helyezik előtérbe, ezért engedékenyek és passzívak konfliktus során. Inkább mások igényeit helyezik előtérbe, mint a sajátjukat.

 

Munkahelyi konfliktus esettanulmányok arról, hogy a különböző személyiségek hogyan kezelik a konfliktusokat

Munkahelyi konfliktus esettanulmányok arról, hogy a különböző személyiségek hogyan kezelik a konfliktusokat

Az alábbi munkahelyi konfliktus példákon keresztül bemutatjuk hogy az egyes személyiségtípusok hogyan reagálnak a munkahelyi konfliktusokra. Ezek az esettanulmányok és példák jól illusztrálják, hogy hogyan reagálnak különböző személyiségek a konfliktusokra, és hogyan befolyásolja ez a reakció a konfliktuskezelési stílust és a konfliktus kimenetelét.

  • Lívia egy introvertált kolléga, aki projektmunkán dolgozik egy nagy csapatban. Prezentáció során felmerült egy vita és Anna nem volt elégedett az egyik tervvel.
    Lívia csendesen hallgatta a vitát és amikor sorra került, először finoman kifejtette az aggodalmait. Arra törekedett, hogy megértést és tiszteletet tanúsítson a többi csapattag iránt és diplomatikusan kifejtette a szerinte eredményesebb alternatív megoldást.
  • Balázs extrovertált típus, aki csapatvezető egy marketing ügynökségben. Egyik ügyfelükkel fennálló vita során Balázs kollégáival szemben kiállt az ügyfél igazáért.
    Balázs aktívan vett részt a vitában, nyíltan és határozottan kifejezve álláspontját. A csapattal való kommunikáció során magabiztosan képviselte az ügyfél érdekeit, és megpróbálta meggyőzni csapatát az ügyfél javaslatának helyességéről.
  • Tamás egy agresszív konfliktuskezelő, aki ügyfélszolgálati központban dolgozik. Egy vitás telefonhívás során egy ügyfél hangosan és durván panaszkodott a szolgáltatás minőségéről.
    Tamás azonnal és határozottan reagált az ügyfél panaszaira, gyakran megszakítva, hangosan beszélve az ügyféllel. Célja az volt, hogy az ügyfelet elhallgattassa és azonnali megoldást nyújtson, de ezzel a kommunikáció rosszabb lett és az ügyfél csak még dühösebbé vált, a végén lemondta a szolgáltatást.
  • Eszter megalkuvó csapattag egy kreatív projektben. Egy ötletváltás során Eszter egyetértett a többiekkel még úgy is, hogy nem volt teljesen elégedett az új iránnyal.
    Eszter nem akarta megsérteni vagy megbántani a többi csapattagot, ezért hajlandó volt elengedni az ötletét, hogy fenntartsa a jó munkahelyi légkört. Inkább az volt a célja, hogy megőrizze a csapat összhangját és elkerülje a konfliktust még akkor is, ha ez a saját véleményének háttérbe szorításával járt.

 

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek, de a személyiségünk ismerete és tudatos fejlesztése segíthet hatékonyabban kezelni őket. A különböző személyiségek eltérően reagálnak a konfliktusokra, és ez befolyásolja a konfliktuskezelési stílusukat és a konfliktus kimenetelét.

A konfliktus hatékony rendezéséhez fontos, hogy megértsük a saját magunk és a mások személyiségét is.

Tippeket a hatékony konfliktuskezeléshez a következő cikkünkben találsz:
Személyiségünk szerepe a munkahelyi konfliktus megoldása során.

Kövesd a PersonalGuide Facebook oldalunkat!